Skip to main content
Hem » Ögonhälsa » Ny lösning för torra ögon
Ögonhälsa

Ny lösning för torra ögon

I samarbete med: Medilens Nordic
Kent Maack, VD Medilens Nordic.
I samarbete med: Medilens Nordic
Kent Maack, VD Medilens Nordic.

Ögonvård som fokuserar på ett växande problem.

Medilens Nordic är nordens största distributör av produkter inom ögonvård och ögonkirurgi. De lanserar nu fyra egentillverkade produkter för vård av torra ögon.

–Tidigare har vi samarbetat och haft en agenturverksamhet, men har nu utvecklat vårt eget märke, EYZ, säger Kent Maack, VD för Medilens Nordic.

”Mycket skärmtid gör att allt fler drabbas av torra ögon.”

Ökad skärmtid skapar ögonproblem

Att problemet med torra ögon ökar beror till stor del på ökad skärmtid. När vi spenderar långa stunder framför datorn blinkar vi mindre, vilket gör ögonen torra.

– I vanliga fall blinkar vi femton gånger per minut, när vi sitter framför en skärm blir det inte mer än fem-sex gånger. Att blinka ofta smörjer ögat naturligt och skyddar mot allergener bland annat. Om man blinkar mindre än vanligt krävs en produkt som hjälper till att hålla ögat smörjt och hälsosamt. Ålder, kön, vissa sjukdomar och läkemedel är faktorer som också kan ge torra ögon, säger Kent.

 – Utmaningen för oss var att få fram produkter som var minst lika bra, eller till och med bättre än de vi tidigare haft via agentur.

”Vi vill vara en kunskapsbank när det gäller torra ögon.”

Produkter anpassade för den nordiska marknaden

De nordiska konsumenterna har höga krav, inte minst önskemål om lång verkan och ingredienser.

– Produkterna får exempelvis inte innehålla konserveringsmedel, fosfater eller andra tillsatser. Dessutom har vi i norden krav på hållbarhet och en allt större efterfrågan på veganska produkter, förklarar Kent.

 – Vi arbetar med olika leverantörer för att kunna vara flexibla och få fram produkter av högsta kvalitet som samtidigt har de egenskaper som våra nordiska konsumenter efterfrågar. Det finns stor expertis både hos oss och hos våra leverantörer, men även om Medilens Nordic är ledande inom ögonvård är den nya produktserie en nysatsning som inneburit utmaningar. Exempelvis att få in fyra nordiska språk på etiketter till förpackningar, samt hantera nya regelverk i branschen.

Innovativa framtidsvisioner

Medilens Nordic fokuserar just nu på de fyra nya produkterna, men blickar samtidigt framåt.

– De produkter vi ska lansera i framtiden kommer ha unika egenskaper, vilket ställer stora krav på oss. Vi är ett litet företag med fantastisk personal och tillsammans med våra partners har vi en stor innovationskraft, därför ser vi positivt på framtiden, avslutar Kent Maack.

Next article