Hudvård av bra kvalitet har länge varit synonymt med höga priser, men på senare år har allt fler produkter som kombinerar hög kvalitet med ett lågt pris dykt upp på marknaden. En av de aktörer som leder utvecklingen är Lidl, som med sin hudvårdsserie Cien både satsar på bra basprodukter, mer avancerade hudcremer samt produkter som är särskilt framtagna för allergiker.
För ett par år sedan lanserade vi Cien Sensitive, en serie med hud- och hårvård som är Svanenmärkta och godkända av Astma- och allergiförbundet. Dessa produkter innehåller inga parfymer, eller färgämnen. För oss är det viktigt att alla astmatiker, allergiker och personer som av olika skäl föredrar hud- och hårvårdsprodukter utan allergiframkallande ämnen och parfym ska kunna unna sig den typen av produkter. Därför är bra kvalitet till ett lågt pris viktigt även i det sammanhanget, säger Per Hofman, teamchef för inköp på Lidl.
Centrala storskaliga inköp och det faktum att Lidl är en stor global kedja gör det möjligt för dem att pressa priserna utan att tumma på produktkvaliteten. För visst ska även allergiker ha möjlighet att unna sig bra hudvård som anpassats utifrån deras behov utan att det blir alltför dyrt. Att märka produkterna utan parfym och allergiframkallande ämnen med Svanen och Astma- och Allergiförbundets loggor är en självklarhet eftersom de tillför ytterligare en kvalitetsstämpel som underlättar valet för konsumenter med astma och allergi.
Topprankade i flera produktjämförelser
Lidls ambition med Cienprodukterna är att erbjuda dagligvaruhandelns bästa hud-hår- och kroppsvårdsprodukter. Ciens produkter har blivit topprankade i många produktjämförelser och omskrivna av skönhetsbloggare, vilket bidragit till att allt fler upptäckt att hudvård av bra kvalitet inte behöver vara dyr.
– Vi har ett basutbud, men adderar ofta nya produkter i takt med att efterfrågan ändras. Vi har exempelvis lanserat vårt svar på en riktig lyxserie Cien Cellular Beauty som bland annat innehåller myramaze. Jag är övertygad om att allt fler konsumenter kommer att efterfråga riktigt bra hudvårdsprodukter till ett lågt pris framöver.
Vi har bevisat att bra produkter av hög kvalitet inte behöver kosta skjortan, säger Per Hofman.